top of page
Ofte stilte spørsmål
-
1. Hvor fotograferer vi?Vi tilbyr fototjenester fra Kristiansand til Sandefjord. eventuelle reisekostnadder avtales før oppdrag slik at dette ikke er usikkert.
-
2. Forberedelser til fotograferingRydding og rengjøring Ryddig hjem: Fjern rot som fjernkontroller, leker, personlige gjenstander og unødvendige møbler. Grundig rengjøring: Støvsug, tørk støv og vask gulv, vinduer og overflater. Fjern folie og dekaler fra vinduer og speil. Lys og vinduer Slå på alle lys: Inkluder både taklamper og bordlamper for å skape en varm og innbydende atmosfære. Lukk vinduer: For å unngå refleksjoner i glassflater. Åpne gardiner og persienner: Slipp inn naturlig lys for en lysere og mer romslig følelse. Dekorasjon og styling Hold det enkelt: Fjern personlige bilder og unødvendige dekorasjoner. Friske blomster: Plasser noen blomster på strategiske steder for å gi liv til bildene. Nøytrale farger: Bruk puter og dekor i duse farger for å appellere til et bredere publikum. Organisering: Sørg for at hyller, skap og oppbevaringsområder er ryddige. Utendørs Rydd opp: Fjern hageslanger, leker og døde planter. Sett søppeldunker utenfor synsrekkevidde. Fjern kjøretøy: Parker biler, sykler og tilhengere et annet sted under fotograferingen. Gjør det innbydende: Klargjør utemøbler, legg på pene puter og sett gjerne en blomst på utebordet. Kjøkken Fjern skittent servise, mat og kjøkkenmaskiner fra benken. Pynt gjerne med et enkelt brett med nybakte boller eller frukt. Fjern kjøleskapsmagneter, bilder og lapper. Skjul såper, håndklær og rengjøringsartikler. Rengjør alle overflater og organiser åpne hyller. Stue Fjern personlige bilder, fjernkontroller og unødvendige pyntegjenstander. Organiser bokhyller og åpne hyller. Rengjør alle overflater. Dekk spisebordet enkelt og pent. Fjern overflødige møbler for å skape mer romfølelse. Soverom Re sengen pent med sengeteppe og dekorative puter. Fjern personlige bilder og eiendeler. Rydd bort klær, sko og klesvask. Dersom du har en åpen garderobe, heng kun noen få pene plagg synlig. Rydd nattbordet og fjern skittentøysdunker. Bad Lukk toalettsetet. Fjern såper, toalettpapir, renholdsartikler og dusjprodukter. Fjern toalettbørste, skittentøyskurv og søppelbøtte. Rengjør alle overflater og vask speil. Legg frem rene, pene håndklær.
-
3. Må jeg være til stede under fotograferingen?Det er opp til deg! Dersom du ikke kan være til stede kan vi avtale hvor nøkkelen ligger eller kode på døren.
-
4. Påvirker været fotograferingen?Været påvirker ikke om fotograferingen kan gjennomføres eller ikke innendørs. Utendørs vil det være mer gunstig med pent vær. Dronefoto kan ikke gjennomføres ved nedbør eller sterk vind.
-
5. Hvor lang tid tar en typisk fotografering?Tiden det tar for en fotografering avhenger av boligens størrelse og hvor godt den er klargjort på forhånd. Vanligvis tar det mellom 1–2 timer, men vi anbefaler å sette av god tid for å sikre best mulig resultat og høy kvalitet på bildene.
-
6. Hvor raskt får jeg bildene?Vi leverer: Bildene innen 48t (2 virkedager) Digital møblering: Inntil 5 virkedager Virtuell visning: Inntil 5 virkedager Plantegning i 3D: 72 timer Ta kontakt dersom du trenger bildene raskere.
-
7. Hvordan mottar jeg de ferdige bildene?Vi sender en nedlastningslink digitalt.
-
8. Har dere noen rabatter eller spesialtilbud?Ja vi tilbyr pakkeløsninger som gir redusert pris. Disse finner du under "priser". Ved flere oppdrag tilbyr vi rabatter, ta kontakt med oss så vi kan sende deg tilbud.
-
9. Hvordan kan jeg betale?Vi sender faktura når bildene leveres.
-
11. Vilkår og betingelserInnledning Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 1. Avtaleinngåelse Ved å gjennomføre et kjøp eller bestille våre tjenester bekrefter kjøper at kjøper har lest og aksepterer disse salgsbetingelsene. Når bestillingen er fullført og bekreftet, anses avtalen som bindende for begge parter Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. 2. Partene Selger er Sollid Productions, Oterlia 31, 4956 Risør, Sollid.productions@gmail.com, +47 540 15 674, org. nr. 831 654 252, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. 3. Pris Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Normalt er reiseutgifter ikke inkludert i prisen. Ved lengre reiser kan et reisetillegg komme, og dette avtales på forhånd. 4. Kundens ansvar Som kunde er du ansvarlig for at boligen er presentabel og klar for fotografering. Vi kan ikke style, rydde eller flytte møbler under fotograferingen. Kunden er også ansvarlig for å innhente nødvendige tillatelser for fotografering, inkludert samtykke fra personer og eiendommens rettighetshavere. 5. Avbestilling og endringer Avbestillinger må skje skriftlig minst 7 dager før avtalt fotografering. Ved avbestilling senere enn dette belastes kunden med 2500 kr. Avbestillinger på selve oppdragsdagen faktureres i sin helhet. Endringer kan medføre ekstra kostnader og må også meldes skriftlig. Dersom du ønsker å legge til en ekstra tjeneste, vil prisen for denne tjenesten bli lagt til den opprinnelige bestillingen. 6. Levering Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt produktet. Ferdig redigerte bilder leveres normalt innen 48 timer etter fotografering, med mindre annet er avtalt skriftlig. Enkelte produkter kan ha lengre leveringstid, for eksempel: - Digital møblering: Inntil 5 virkedager - Fjerning av møbler: Inntil 5 virkedager - Virtuell visning: Inntil 5 virkedager - Plantegning i 3D: 72 timer Leveringstid inkluderer ikke helger eller helligdager. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Dronefotografering er væravhengig og kan utsettes eller avlyses ved ugunstige forhold. Eiendommer innenfor "no flight"-soner kan ikke fotograferes med drone dersom vi ikke får tillatelse. Ferdig redigerte bilder lagres i minst 3 måneder. Etter dette kan vi ikke garantere lagring. Virtuelle visninger lagres i minimum visningsperioden og maksimalt 6 måneder, med mindre annet er avtalt. Plantegninger er kun illustrerende og ikke målbare. Avvik kan forekomme. Vi foretar ikke fjerning av skader eller uønskede elementer i bilder med mindre dette er avtalt. Ekstra redigering medfører en tilleggskostnad. Én endringsrunde er inkludert i prisen. Videre endringer faktureres etter omfang. 7. Betaling Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 10 dager fra mottak. Faktura sendes til bestillingsmail og/eller telefon nr. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura. 8. Angrerett Våre tjenester er unntatt angrerett etter angrerettsloven §22e. Våre tjenester unntatt fra angreretten fordi de innebærer levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium. Når du bestiller våre tjenester, for eksempel boligfotografi, dronefotografitjenester, virtuelle visninger eller plantegninger, blir disse produktene spesifikt tilpasset din bestilling. Levering av digitalt innhold, som bilder og plantegninger, begynner umiddelbart etter at oppdraget er utført og produktene er levert, og dette skjer før angrefristen på 14 dager har utløpt. Som følge av dette, og i samsvar med angrerettloven, kan du ikke benytte angreretten etter at leveringen er påbegynt. Redigering av skader eller andre ting på bildene gjøres kun på forespørsel og kommer med en ekstra kostnad avhengig av omfanget. 9. Bruksrettigheter Kunden kan bruke bildene til det formålet som er avtalt. Bildene kan ikke videreselges eller bearbeides uten vårt samtykke. Alle rettigheter til bildene tilhører Sollid Productions. Kreditering av oss er nødvendig ved publisering. 10. Ansvarsbegrensning Vi er ikke ansvarlige for indirekte tap, skader eller økonomiske tap som følge av bruken av våre tjenester. Vi forbeholder oss retten til å rette eventuelle feil eller mangler uten ekstra kostnad for kunden. Sollid Productions kan ikke holdes ansvarlig for skader som følge av fotograferingen med mindre Sollid Productions har opptredd grovt uaktsomt. 11. kjøperens rettigheter Mangel Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel. Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig. Eksempler på mangler vil være dårlig bildekvalitet, feil med redigering, feil i plantegning, ufullstendig levering, feil i dronefotografier, problemer med virtuell visning. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Oppfyllelse Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Eksempler på hindringer som selgeren ikke kan overvinne er naturkatastrofer, pandemier eller for dårlig vær for drone. I tilfelle av force majeure skal selger informere kjøperen om forholdene som hindrer oppfyllelse av avtalen, og partene skal samarbeide for å finne en praktisk løsning. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse . Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). Heving Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen. Erstatning Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 12. Selgerens rettigheter Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Oppfyllelse Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Betaling skal skje innen 10 dager etter mottatt faktura. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter etter loven, og vi kan kreve dekning for kostnader relatert til purringer og inkassokrav. 13. Garanti Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler. 14. Personopplysninger Vi behandler personopplysninger i henhold til vår personvernerklæring. Les vår personvernerklæring for mer informasjon om hvordan vi håndterer og beskytter dine data. 15. Konfliktløsning Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Vilkårene er sist oppdatert 18.04.2025
-
12. PersonvernerklæringDenne personvernerklæringen beskriver hvordan Sollid Foto behandler og beskytter dine personopplysninger. 1. Innsamling av personopplysninger Vi samler kun inn opplysninger som er nødvendige for å levere våre tjenester og forbedre din brukeropplevelse. Personopplysninger samles inn via skjemaer på nettsiden, og i enkelte tilfeller må du gi aktivt samtykke i nettleseren din. Vi samler inn følgende personopplysninger. Navn E-postadresse Telefonnummer Adresse 2. Bruk av personopplysninger Dine opplysninger benyttes kun til formål knyttet til våre tjenester, inkludert: Behandling av bestillinger og levering av tjenester Kommunikasjon angående din bestilling Tilpasning og forbedring av våre tjenester 3. Deling av personopplysninger Vi deler eller selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter, med mindre det er nødvendig for å oppfylle en bestilling eller for å etterkomme juridiske forpliktelser. 4. E-postkommunikasjon og markedsføring Vi kan bruke e-post til markedsføring og annen relevant kommunikasjon. Du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev ved å klikke på avmeldingslinken i e-postene eller kontakte oss direkte. 5. Endringer i personvernerklæringen Denne personvernerklæringen kan oppdateres ved behov. Den nyeste versjonen vil alltid være tilgjengelig på vår nettside. Sist oppdatert: 18.04.2025
bottom of page